SEOとは?SEO対策で上位表示する効果的な施策と事例
SEO対策
2025.01.08
更新日:2024.03.05
公開日:2021.12.07
Googleは2021年12月にプロダクトレビューアップデートの改良版のリリースを発表しました。
以前のプロダクトレビューアップデートは、2021年4月に、英語で書かれたレビューコンテンツを対象に導入された「高品質な商品レビューコンテンツをより高く評価し、検索結果で上位表示するためのアップデート」でしたが、今回はどういったアップデートになるのでしょうか。
必要な対応と合わせてご確認ください。
記事内容まとめ
Our December 2021 product reviews update is now rolling out for English-language pages. It will take about three weeks to complete. We have also extended our advice for product review creators: https://t.co/N4rjJWoaqE
— Google Search Central (@googlesearchc) December 1, 2021
著者翻訳:December 2021 プロダクトレビューアップデートが、英語ページを対象にロールアウトされました。完了までにおよそ3週間ほどかかる予定です。商品のレビューを扱う方への、アドバイスを追加しました。Product reviews update and your site | Google Search Central Blog
Google Search Centralから上記の内容の周知がありました。
このアップデートによって、製品レビューが検索結果で評価される方法が変わる可能性があります。
ツイート内でも示されていたように、商品レビューのベストプラクティスが2つ追加されました。
Product reviews update and your site | Google Search Central Blog
- Provide evidence such as visuals, audio, or other links of your own experience with the product, to support your expertise and reinforce the authenticity of your review.
- Include links to multiple sellers to give the reader the option to purchase from their merchant of choice.
著者翻訳
ここにあるように、画像など視覚コンテンツやポッドキャストなどの音声コンテンツの活用が今後より一層必要になりそうです。
また、さまざまな販売者にユーザーがアクセスできるようにするということも、今回追加されました。Amazonや楽天などの複数販売者から購入できるようにしておく方が、ユーザーにとっては親切なことはイメージしやすいかと思います。
今のところ、英語圏でしか実施されていないアップデートのため、日本語ページの運営においてすぐすぐに必要な対応はありません。しかし、いつ日本語でも同様のアルゴリズムが搭載されてもおかしくないので、事前にGoogleが掲げるベストプラクティスを実践しておくと良いでしょう。
- Evaluate the product from a user’s perspective.
- Demonstrate that you are knowledgeable about the products reviewed – show you are an expert.
- Provide evidence such visuals, audio, or other links of your own experience with the product, to support your expertise and reinforce the authenticity of your review.
- Share quantitative measurements about how a product measures up in various categories of performance.
- Explain what sets a product apart from its competitors.
- Cover comparable products to consider, or explain which products might be best for certain uses or circumstances.
- Discuss the benefits and drawbacks of a particular product, based on your own original research.
- Describe how a product has evolved from previous models or releases to provide improvements, address issues, or otherwise help users in making a purchase decision.
- Identify key decision-making factors for the product’s category and how the product performs in those areas (for example, a car review might determine that fuel economy, safety, and handling are key decision-making factors and rate performance in those areas).
- Describe key choices in how a product has been designed and their effect on the users beyond what the manufacturer says.
- Include links to other useful resources (your own or from other sites) to help a reader make a decision.
- Consider including links to multiple sellers to give the reader the option to purchase from their merchant of choice.
著者翻訳
個々の内容については、以下記事内でも解説しておりますので、ぜひ参考にしてみてください!
他言語への展開については、Twitter上で以下のように語られていました。
There's no specific timeframe but I imagine when it does, we'd provide guidance about that.
— Danny Sullivan (@dannysullivan) April 9, 2021
著者翻訳
Q:このアップデートが他の言語にも適用される可能性はありますか?
A:時期は明言できませんが、詳細が決定したら(英語以外の)他言語向けのガイダンスをアナウンスする見込みです。
そのため、時期は決まっていませんが、来る日本語でのプロダクトレビューアップデートに備えて、ベストプラクティスの実践をしておくことは重要でしょう。
December 2021 プロダクトレビューアップデートについてご説明してきました。
追加された2項目を含めて、ベストプラクティスには対応できるように準備を進めておきましょう。もしご不明点などがあれば、こちらからお気軽にご相談ください。